DINCOLO DE CIFRE
SUNT OAMENI
De ce e bine să-ți plătești partenerii în maximum 30 de zile?
Pentru că dincolo de cifre sunt oameni. Află-le poveștile.
DINCOLO DE CIFRE
SUNT OAMENI
De ce e bine să-ți plătești partenerii în maximum 30 de zile?
Pentru că dincolo de cifre sunt oameni. Află-le poveștile.
Cristian Vasile | Igu
Fotograf
„Întârzierea plăților sau un termen de plată exagerat de mare mă poate dezechilibra financiar, mai ales când, la rândul meu, mai am de plătit diverși colaboratori. În general am parte de clienți ce plătesc foarte repede, dar cu cât compania e mai mare cu atât plățile se fac mai greu. Există și excepții fericite.”
Paula Rusu
Ilustrator
„Motivul pentru care e important ca un furnizor să fie plătit la timp este pentru că întreaga stabilitate financiară a acelei persoane / companii ține de asta. Nu pot să vorbesc în numele altora, însă pentru mine, ca freelancer independent, întârzierile mari de plată fac diferența dintre a trăi liniștit, știind pe ce mă bazez, și a trăi într-o anxietate continuă care-mi influențează toate celelalte aspecte ale vieții.”
Horațiu Șovăială
Fotograf
“Sunt multe motive pentru care e sănătos să plătești la timp. Primul este evident, ține de bun simț și corectitudine. Apoi, dacă întârzierea plăților este constantă, colaboratorii nu vor mai avea nici un entuziasm în a lucra cu clienții neplătitori. Ca freelanceri, de multe ori proiectele nu sunt constante, există perioade slow și chiar pauze în care nu există deloc activitate. O plată atât de târzie (60 sau 90 de zile) pune freelancer-ul într-o poziție dificilă din punct de vedere financiar, poate rămâne fără bani. În momentele acestea dificile freelancer-ul ajunge aproape să atenționeze zilnic compania plătitoare că este datoare cu suma din contract, ceea ce este o poziție vulnerabilă și foarte nedreaptă.”
Raya al Souliman
Regizor
“În spatele fiecărui proiect există un lanț de furnizori și oameni cu varii responsabilități, angrenați în procesul de producție. Când plata întârzie, oamenii sau firmele din acest lanț au cu toții de pierdut. Întârzierea plății implicit le creează și lor probleme de cash flow și funcționare.
Și mai mult de atât, finalmente, în spatele tuturor acestor funcții, servicii, furnizori, sunt oameni cu propriile vieți, copii, chirii, nevoi și ambiții. Toți au de suferit în momentul în care ei nu sunt plătiți pentru munca lor. Câteodată am impresia că se pierde aspectul uman dat fiind că în general clienții sunt companii mari, iar procesul financiar este în general depersonalizat și se rezumă doar la cifre.”
Sașa Lazăr
Ilustrator
„E vital să fii plătit la timp pentru că, de multe ori, furnizorul este un om, nu un client cu rulaj masiv de bani și atunci el depinde de banii ăștia într-un fel mult mai imediat decât neplătitorul.
Iar dacă sunt mai mulți ca el eu de exemplu, nu mai am din ce trăi. Și asa se întâmplă că se strică relația și clientul nu mai are cu cine să lucreze, în timp. Mulți fac chestia asta ca să te țină “agățat”. Să mă explic: îți dă clientul un job, te plătește, îți mai dă unul, nu te plătește, tu faci scandal și atunci îți dă un alt treilea job, cu promisiunea că-l va plăti pe cel din urmă. Însă plătește doar unul din două și așa te ține legat în relația asta de vasalitate în care tu nu vrei să pierzi banii. Nu se mai întâmplă chiar ca în 2001, dar încă se mai întâmplă pentru că oamenii din 2001 sunt tot pe-aici.”
Cătălin Georgescu
Fotograf
”Dacă ești plătit la timp ai predictibilitate. Când poți să prevezi și să calculezi câți bani vei avea, poți planifica investiții și îmbunătățiri echipamentului sau propriei persoane, deci afacerea ta are de câștigat. Dacă tu ești mai bun, afacerea ta funcționează mai eficient, iar rezultatul livrat clientului este mai bun și toată lumea este fericită. Dar și reversul este valabil. Singura dată când am avut predictibilitate a fost când toată lumea întârzia plata cu cel puțin o lună pe lângă termenul de două luni din factură și veneau constant plăți întârziate. Niciodată nu știam exact de la cine fără să caut, dar măcar știam că sunt acolo. Toate cele trei dăți când un client a propus el un avans și l-a și achitat am fost șocat.
Iar dacă sunt mai mulți ca el eu de exemplu, nu mai am din ce trăi. Și asa se întâmplă că se strică relația și clientul nu mai are cu cine să lucreze, în timp. Mulți fac chestia asta ca să te țină “agățat”. Să mă explic: îți dă clientul un job, te plătește, îți mai dă unul, nu te plătește, tu faci scandal și atunci îți dă un alt treilea job, cu promisiunea că-l va plăti pe cel din urmă. Însă plătește doar unul din două și așa te ține legat în relația asta de vasalitate în care tu nu vrei să pierzi banii. Nu se mai întâmplă chiar ca în 2001, dar încă se mai întâmplă pentru că oamenii din 2001 sunt tot pe-aici.”
Tom Wilson
Regizor
Tuan Nini
Ilustrator
„On the practical side: A freelancer that receives late payments begins to take up projects with suspicion that she cannot plan her life around payments she should expect in the near future. This would mean a freelancer may take up more projects than is ideally manageable because she has to allow for possibilities of certain payments not coming in time for the next rent or hospital visit, affecting quality of work/service. A late payment also always threatens to transform into a total refusal to pay, adding another level of anxiety towards planning around potential loss, which in turn will affect quality of work.
On the human side: Paying late, or making a freelancer wait for x months is a demonstration of disrespect, with the latter being a systemic disrespect disguised as bureaucracy. When a freelancer answers to your daily or sometimes even hourly urgencies it is absurd that a payment that should take months. Making a freelancer patiently wait for the pay term to pass and then to have to nicely ask to get paid is disrespectful and possibly malicious. Disrespect, suspicion and resentment is toxic for a work relationship and to the whole industry and does not encourage good work to flourish.
So the human side also has practical consequences, if ethics and values is not compelling enough.”
Evelin Bundur
Ilustrator
„Mie, personal, și limita de 30 de zile mi se pare destul mare. Un termen de 15 zile ar fi mult mai ok. Eu nu știu să fi beneficiat vreodată de un serviciu pe care să nu îl fi plătit imediat după. Ah, poate întreținerea de la bloc, să zicem ca asta ar fi o excepție. Și oricum, ilustratorul emite factura după ce a trecut prin schițe, final, final_2, final_3, final_10, etc. Uneori, procesul în sine poate să dureze 30 de zile. Este destul de neplăcut să te trezești în situația în care ești plătit pentru ceva ce ai făcut acum 2 luni. Te bazezi pe niște bani care, la sfârșitul celor 30 de zile, nu vin la tine în cont și nici nu ești informat cât anume mai ai de așteptat după ei. Prin urmare, e foarte posibil să te împrumuți zicând că „e ok, tre’ să intre săptămâna asta, deja s-a depășit termenul de plată” și să ajungi să-i dai înapoi mult mai târziu decât îți doreai. Din fericire, mie, situațiile de genul ăsta nu prea mi se mai întâmplă în ultimul timp. Am norocul ca mulți dintre clienții cu care lucrez să-mi facă plata până în deadline-ul celor 30 de zile. Însă, aud tot felul de exemple de la colegi ilustratori și mi-e clar că această mișcare de conștientizare e binevenită.”
Alex Nimurad
Ilustrator
„Desigur, plata la timp/în mai puțin de 30 de zile calendaristice este esențială. Acest lucru validează respectul față de efortul și munca depuse, pentru că știm cu toții că termenele de execuție sunt deseori foarte scurte și că se muncește pe rupte renunțându-se la timp liber, somn și așa mai departe. Nu este vorba de a avea sau nu o recompensă imediată, ci de profesionalism și de construirea unei baze solide în relația client-creativ. De asemenea, nu are rost să mai spun că atunci când ești preocupat de plata la timp a chiriei sau a altor cheltuieli de supraviețuire nu îți mai arde să fii creativ, iar dacă apar întârzieri la plăți, aceste nevoi de bază ajung să submineze creativitatea.”
Livia Fălcaru
Ilustrator
„Atunci când se întârzie cu o plată practic se strică calculele făcute și se destabilizează o situație în prealabil gândită.
Așa cum un angajat într-o oarecare firmă nu ar putea să se întrețină fără salariul lunar pe care îl primește și de care este atât de dependent, așa și un furnizor depinde strâns de plățile făcute la timp de client și agenție implicit.
Când am început să lucrez ca freelancer era super greu când mi se întârzia o plată deoarece nu aveam multe proiecte și mă bazam mult pe banii pe care urma să îi primesc. Îmi calculam din timp ce cheltuieli aveam în lunile respective și încercam să mă gestionez cât mai bine însă o făceam degeaba dacă mi se întârziau plățile.
Cu timpul am început să am proiecte constant și am ajuns într-un punct în care dacă mi se întârzie o plată acest lucru nu se resimte în bugetul meu lunar. Acum am învățat să trec în contract ca zilele de plată depășite se taxează în plus și să mă și țin de asta.
Și nu în ultimul rând, când nu se face o plată la timp, acest lucru se răsfrânge negativ asupra clientului. Noi cei ce lucram ca și „furnizori” vorbim constant între noi și avem liste de clienți (și agenții) cu care evităm să lucrăm fix din motivele menționate.”
Raluca Băraru
Ilustrator
„În primul rând o plată întârziată scade capitalul de încredere în relația cu clientul. Capital greu recuperabil mai târziu. Ulterior cred că relația va fi afectată și din punctul de vedere al disponibilității față de acel client dar și din punctul de vedere al calității muncii. Cred că, oricât de profesioniști suntem, e imposibil să nu avem o reticență față de un partener care nu își respectă partea lui de înțelegere și prin urmare să pornim în proiecte ulterioare cu mai puțin entuziasm și avânt creativ.
Consider că plata ar trebui făcutâ la livrarea proiectului, așa cum se întâmplă în multe alte țări. Pe principiul „ai primit produsul, l-ai plătit”. De fiecare dată când citesc „plata în x zile” îmi aduc aminte de băieții care luau țigări de la chioșcul din colț pe datorie. Și sincer înțeleg mai bine vânzătoarea care strâmba din nas cand îi vedea. Aceeași vânzătoare zâmbea frumos doamnei respectabile care plătea revista pe loc, nu cândva „la salariu”.
Gabriel Juduc
Regizor
„Un furnizor de servicii funcționează fix ca orice angajat al unei firme/companii care e plătit lunar.
Orice întârziere a plăților poate avea un impact puternic asupra furnizorului și implicit întârzieri de: plăți de taxe către stat, cheltuieli lunare, achiziții de bunuri, plăți ale furnizorilor acestuia, etc. Pe scurt, pe tot acest traseu al plăților cineva se va da peste cap la un moment dat.
E clar deci că orice întârziere a plăților va produce tensiuni între furnizor și furnizorii săi, între furnizor și client. Și asta va face ca relația comercială să funcționeze din start prost. Iar pe ce înseamna producție, vor exista implicit niște schimbări care vor avea efect în quality, în livrarea serviciilor la timp, etc.”
Vlad Dumitrescu [aka ilustrescu]
Ilustrator
„Consider că este important să se facă plățile la 30 de zile, fiindcă și noi, ilustratorii, pe lângă faptul că asta este sursa de venit, avem anumite costuri lunare pentru a putea produce materialele în sine. Plătim chirii, plătim aplicații, plătim cursuri, plătim consumabile, etc. Aceste plăți fiind făcute lunar, ne-ar fi greu să susținem un business dacă suntem plătiți la 90 de zile, fiindcă asta ar însemna să scoatem bani din buzunar să plătim costurile lunare pentru a putea munci.
Aceste întârzieri au un impact major pentru noi fiindcă nu avem cashflowul unei companii mari, așa că pentru noi este important ca fiecare proiect să fie plătit la timp. Cred că neplățile au o influență negativă în relația ilustrator-client și în același timp creează o stare foarte neplăcută în mediul personal/profesional, fiindcă mereu trebuie să stai să dai telefoane sau mailuri să vezi ce se întâmplă. Asta conduce la un alt aspect neplăcut, de multe ori aceste telefoane/mailuri rămân fără răspuns, chiar dacă plata este întârziată, mie personal mi-ar fi mult mai ușor dacă aș fi anunțat sau dacă am avea o discuție despre asta.
Relația cu clientul evident se strică, iar la următoarele proiecte încep să-mi pun semne de întrebare dacă mai vreau o colaborare cu acest client sau nu. Eu personal când sunt în situația asta, anunț clientul pe toate căile oficiale despre plățile restante și faptul că opresc treaba până când plățile sunt făcute. Am avut și situația când clientul m-a întrebat de ce m-am oprit și de ce nu am muncit fiindcă îi întârzii livrarea (moment în care el avea 2 facturi restante). Cred că plata unui proiect cade în responsabilitatea lui și cred că atunci când nu plătește la timp, trebuie să își asume toate întârzierile create.
Trebuie să fie o relație mult mai transparentă și o comunicare mai bună din ambele părți pentru a evita aceste neplăceri.”
Alex Gâlmeanu
Fotograf
„Facturile plătite la timp reprezintă combustibilul bunei funcționări a oricărui business, iar studiourile foto nu fac nicio excepție aici. Chiar și din punct de vedere personal, plățile întârziate pot avea efecte. Un studio foto e atât de performant precum fotograful care lucrează acolo. Pe lângă cele necesare traiului de zi cu zi, un fotograf are nevoie să se dezvolte cultural și profesional, lucru care se va reflecta în calitatea serviciilor oferite clienților. Evident, dezvoltarea personală nu se poate face fără resurse financiare.
În plus, studiourile foto, dar cred că e cazul tuturor celor din industriile creative, se află într-o zonă de small-business, asta înseamnă că sunt șanse mari să nu existe fonduri tampon suficiente pentru a acoperi funcționarea în cazul unor plăți întârziate. Ca în orice alt business și noi avem la rândul nostru cheltuieli de toate felurile (chirii, salarii, alți furnizori pe care i-am angajat în proiect, amortizări de echipamente).
În situațiile extreme neplata la timp poate duce la neplăceri contabile, juridice și poți ajunge inclusiv în situația în care nu mai poți oferi calitatea sau chiar serviciul pe care clientul îl așteaptă.”
Sorin Onișor
Fotograf
„Plata la timp a muncii unui om… Dincolo de orice este parte dintr-un flux, dintr-o mașinărie, dintr-un proces care trebuie să fie armonios. Niciun întreg nu poate funcționa dacă o piesă nu merge. Plata muncii este o rotiță din această mașinărie. Dacă ea nu se întâmplă, proiectul are de suferit, omul are de suferit.
Eu m-am autocreat profesional, la mine viața profesională și cea personală se întrepătrund în totalitate. Eu narez vizual viața satului românesc, în același timp în care trăiesc alături de ai mei. Am mașina mea, laboratorul meu mobil, cu care umblu, descopăr și încerc să-mi fac datoria mea față de urmași. Adică să le las mărturia în imagini a satului romanesc. Pentru acest proiect de viata, firește ca am nevoie de bani, am nevoie să întrețin această misiune a mea. Arta nu se întâmplă doar cu talent, trebuie și susținută.
Eu nu colaborez neapărat cu sistemul, eu colaborez cu oameni. Clienții sunt și ei oameni, de multe ori și la ei este un întreg proces in care se blochează lucruri. Dar, asta și pentru ca eu nativ sunt un povestitor și cred în umanitate, de multe ori ma împrietenesc cu ei și încerc să îi înțeleg. Nu e ușor, sunt și frustrări, dar e mai bine decât sa fii încrâncenat. Asta le spun și artiștilor mai tineri, urbani, care au ales orașul și dinamica lui. Să fie deschiși și umani și in felul asta lucrurile pot părea mai ușoare și atunci când nu sunt.
Și de ce nu, să vină și să descopere ei înșiși satul românesc. E multă inspirație aici.”
Cristian Vasile | Igu
Fotograf
„Întârzierea plăților sau un termen de plată exagerat de mare mă poate dezechilibra financiar, mai ales când, la rândul meu, mai am de plătit diverși colaboratori. În general am parte de clienți ce plătesc foarte repede, dar cu cât compania e mai mare cu atât plățile se fac mai greu. Există și excepții fericite.”
Paula Rusu
Ilustrator
„Motivul pentru care e important ca un furnizor să fie plătit la timp este pentru că întreaga stabilitate financiară a acelei persoane / companii ține de asta. Nu pot să vorbesc în numele altora, însă pentru mine, ca freelancer independent, întârzierile mari de plată fac diferența dintre a trăi liniștit, știind pe ce mă bazez, și a trăi într-o anxietate continuă care-mi influențează toate celelalte aspecte ale vieții.”
Horațiu Șovăială
Fotograf
“Sunt multe motive pentru care e sănătos să plătești la timp. Primul este evident, ține de bun simț și corectitudine. Apoi, dacă întârzierea plăților este constantă, colaboratorii nu vor mai avea nici un entuziasm în a lucra cu clienții neplătitori. Ca freelanceri, de multe ori proiectele nu sunt constante, există perioade slow și chiar pauze în care nu există deloc activitate. O plată atât de târzie (60 sau 90 de zile) pune freelancer-ul într-o poziție dificilă din punct de vedere financiar, poate rămâne fără bani. În momentele acestea dificile freelancer-ul ajunge aproape să atenționeze zilnic compania plătitoare că este datoare cu suma din contract, ceea ce este o poziție vulnerabilă și foarte nedreaptă.”
Raya al Souliman
Regizor
“În spatele fiecărui proiect există un lanț de furnizori și oameni cu varii responsabilități, angrenați în procesul de producție. Când plata întârzie, oamenii sau firmele din acest lanț au cu toții de pierdut. Întârzierea plății implicit le creează și lor probleme de cash flow și funcționare.
Și mai mult de atât, finalmente, în spatele tuturor acestor funcții, servicii, furnizori, sunt oameni cu propriile vieți, copii, chirii, nevoi și ambiții. Toți au de suferit în momentul în care ei nu sunt plătiți pentru munca lor. Câteodată am impresia că se pierde aspectul uman dat fiind că în general clienții sunt companii mari, iar procesul financiar este în general depersonalizat și se rezumă doar la cifre.”
Sașa Lazăr
Ilustrator
„E vital să fii plătit la timp pentru că, de multe ori, furnizorul este un om, nu un client cu rulaj masiv de bani și atunci el depinde de banii ăștia într-un fel mult mai imediat decât neplătitorul.
Iar dacă sunt mai mulți ca el eu de exemplu, nu mai am din ce trăi. Și asa se întâmplă că se strică relația și clientul nu mai are cu cine să lucreze, în timp. Mulți fac chestia asta ca să te țină “agățat”. Să mă explic: îți dă clientul un job, te plătește, îți mai dă unul, nu te plătește, tu faci scandal și atunci îți dă un alt treilea job, cu promisiunea că-l va plăti pe cel din urmă. Însă plătește doar unul din două și așa te ține legat în relația asta de vasalitate în care tu nu vrei să pierzi banii. Nu se mai întâmplă chiar ca în 2001, dar încă se mai întâmplă pentru că oamenii din 2001 sunt tot pe-aici.”
Cătălin Georgescu
Fotograf
”Dacă ești plătit la timp ai predictibilitate. Când poți să prevezi și să calculezi câți bani vei avea, poți planifica investiții și îmbunătățiri echipamentului sau propriei persoane, deci afacerea ta are de câștigat. Dacă tu ești mai bun, afacerea ta funcționează mai eficient, iar rezultatul livrat clientului este mai bun și toată lumea este fericită. Dar și reversul este valabil. Singura dată când am avut predictibilitate a fost când toată lumea întârzia plata cu cel puțin o lună pe lângă termenul de două luni din factură și veneau constant plăți întârziate. Niciodată nu știam exact de la cine fără să caut, dar măcar știam că sunt acolo. Toate cele trei dăți când un client a propus el un avans și l-a și achitat am fost șocat.
Iar dacă sunt mai mulți ca el eu de exemplu, nu mai am din ce trăi. Și asa se întâmplă că se strică relația și clientul nu mai are cu cine să lucreze, în timp. Mulți fac chestia asta ca să te țină “agățat”. Să mă explic: îți dă clientul un job, te plătește, îți mai dă unul, nu te plătește, tu faci scandal și atunci îți dă un alt treilea job, cu promisiunea că-l va plăti pe cel din urmă. Însă plătește doar unul din două și așa te ține legat în relația asta de vasalitate în care tu nu vrei să pierzi banii. Nu se mai întâmplă chiar ca în 2001, dar încă se mai întâmplă pentru că oamenii din 2001 sunt tot pe-aici.”
Tom Wilson
Regizor
Tuan Nini
Ilustrator
„On the practical side: A freelancer that receives late payments begins to take up projects with suspicion that she cannot plan her life around payments she should expect in the near future. This would mean a freelancer may take up more projects than is ideally manageable because she has to allow for possibilities of certain payments not coming in time for the next rent or hospital visit, affecting quality of work/service. A late payment also always threatens to transform into a total refusal to pay, adding another level of anxiety towards planning around potential loss, which in turn will affect quality of work.
On the human side: Paying late, or making a freelancer wait for x months is a demonstration of disrespect, with the latter being a systemic disrespect disguised as bureaucracy. When a freelancer answers to your daily or sometimes even hourly urgencies it is absurd that a payment that should take months. Making a freelancer patiently wait for the pay term to pass and then to have to nicely ask to get paid is disrespectful and possibly malicious. Disrespect, suspicion and resentment is toxic for a work relationship and to the whole industry and does not encourage good work to flourish.
So the human side also has practical consequences, if ethics and values is not compelling enough.”
Evelin Bundur
Ilustrator
„Mie, personal, și limita de 30 de zile mi se pare destul mare. Un termen de 15 zile ar fi mult mai ok. Eu nu știu să fi beneficiat vreodată de un serviciu pe care să nu îl fi plătit imediat după. Ah, poate întreținerea de la bloc, să zicem ca asta ar fi o excepție. Și oricum, ilustratorul emite factura după ce a trecut prin schițe, final, final_2, final_3, final_10, etc. Uneori, procesul în sine poate să dureze 30 de zile. Este destul de neplăcut să te trezești în situația în care ești plătit pentru ceva ce ai făcut acum 2 luni. Te bazezi pe niște bani care, la sfârșitul celor 30 de zile, nu vin la tine în cont și nici nu ești informat cât anume mai ai de așteptat după ei. Prin urmare, e foarte posibil să te împrumuți zicând că „e ok, tre’ să intre săptămâna asta, deja s-a depășit termenul de plată” și să ajungi să-i dai înapoi mult mai târziu decât îți doreai. Din fericire, mie, situațiile de genul ăsta nu prea mi se mai întâmplă în ultimul timp. Am norocul ca mulți dintre clienții cu care lucrez să-mi facă plata până în deadline-ul celor 30 de zile. Însă, aud tot felul de exemple de la colegi ilustratori și mi-e clar că această mișcare de conștientizare e binevenită.”
Alex Nimurad
Ilustrator
„Desigur, plata la timp/în mai puțin de 30 de zile calendaristice este esențială. Acest lucru validează respectul față de efortul și munca depuse, pentru că știm cu toții că termenele de execuție sunt deseori foarte scurte și că se muncește pe rupte renunțându-se la timp liber, somn și așa mai departe. Nu este vorba de a avea sau nu o recompensă imediată, ci de profesionalism și de construirea unei baze solide în relația client-creativ. De asemenea, nu are rost să mai spun că atunci când ești preocupat de plata la timp a chiriei sau a altor cheltuieli de supraviețuire nu îți mai arde să fii creativ, iar dacă apar întârzieri la plăți, aceste nevoi de bază ajung să submineze creativitatea.”
Livia Fălcaru
Ilustrator
„Atunci când se întârzie cu o plată practic se strică calculele făcute și se destabilizează o situație în prealabil gândită.
Așa cum un angajat într-o oarecare firmă nu ar putea să se întrețină fără salariul lunar pe care îl primește și de care este atât de dependent, așa și un furnizor depinde strâns de plățile făcute la timp de client și agenție implicit.
Când am început să lucrez ca freelancer era super greu când mi se întârzia o plată deoarece nu aveam multe proiecte și mă bazam mult pe banii pe care urma să îi primesc. Îmi calculam din timp ce cheltuieli aveam în lunile respective și încercam să mă gestionez cât mai bine însă o făceam degeaba dacă mi se întârziau plățile.
Cu timpul am început să am proiecte constant și am ajuns într-un punct în care dacă mi se întârzie o plată acest lucru nu se resimte în bugetul meu lunar. Acum am învățat să trec în contract ca zilele de plată depășite se taxează în plus și să mă și țin de asta.
Și nu în ultimul rând, când nu se face o plată la timp, acest lucru se răsfrânge negativ asupra clientului. Noi cei ce lucram ca și „furnizori” vorbim constant între noi și avem liste de clienți (și agenții) cu care evităm să lucrăm fix din motivele menționate.”
Raluca Băraru
Ilustrator
„În primul rând o plată întârziată scade capitalul de încredere în relația cu clientul. Capital greu recuperabil mai târziu. Ulterior cred că relația va fi afectată și din punctul de vedere al disponibilității față de acel client dar și din punctul de vedere al calității muncii. Cred că, oricât de profesioniști suntem, e imposibil să nu avem o reticență față de un partener care nu își respectă partea lui de înțelegere și prin urmare să pornim în proiecte ulterioare cu mai puțin entuziasm și avânt creativ.
Consider că plata ar trebui făcutâ la livrarea proiectului, așa cum se întâmplă în multe alte țări. Pe principiul „ai primit produsul, l-ai plătit”. De fiecare dată când citesc „plata în x zile” îmi aduc aminte de băieții care luau țigări de la chioșcul din colț pe datorie. Și sincer înțeleg mai bine vânzătoarea care strâmba din nas cand îi vedea. Aceeași vânzătoare zâmbea frumos doamnei respectabile care plătea revista pe loc, nu cândva „la salariu”.
Gabriel Juduc
Regizor
„Un furnizor de servicii funcționează fix ca orice angajat al unei firme/companii care e plătit lunar.
Orice întârziere a plăților poate avea un impact puternic asupra furnizorului și implicit întârzieri de: plăți de taxe către stat, cheltuieli lunare, achiziții de bunuri, plăți ale furnizorilor acestuia, etc. Pe scurt, pe tot acest traseu al plăților cineva se va da peste cap la un moment dat.
E clar deci că orice întârziere a plăților va produce tensiuni între furnizor și furnizorii săi, între furnizor și client. Și asta va face ca relația comercială să funcționeze din start prost. Iar pe ce înseamna producție, vor exista implicit niște schimbări care vor avea efect în quality, în livrarea serviciilor la timp, etc.”
Vlad Dumitrescu [aka ilustrescu]
Ilustrator
„Consider că este important să se facă plățile la 30 de zile, fiindcă și noi, ilustratorii, pe lângă faptul că asta este sursa de venit, avem anumite costuri lunare pentru a putea produce materialele în sine. Plătim chirii, plătim aplicații, plătim cursuri, plătim consumabile, etc. Aceste plăți fiind făcute lunar, ne-ar fi greu să susținem un business dacă suntem plătiți la 90 de zile, fiindcă asta ar însemna să scoatem bani din buzunar să plătim costurile lunare pentru a putea munci.
Aceste întârzieri au un impact major pentru noi fiindcă nu avem cashflowul unei companii mari, așa că pentru noi este important ca fiecare proiect să fie plătit la timp. Cred că neplățile au o influență negativă în relația ilustrator-client și în același timp creează o stare foarte neplăcută în mediul personal/profesional, fiindcă mereu trebuie să stai să dai telefoane sau mailuri să vezi ce se întâmplă. Asta conduce la un alt aspect neplăcut, de multe ori aceste telefoane/mailuri rămân fără răspuns, chiar dacă plata este întârziată, mie personal mi-ar fi mult mai ușor dacă aș fi anunțat sau dacă am avea o discuție despre asta.
Relația cu clientul evident se strică, iar la următoarele proiecte încep să-mi pun semne de întrebare dacă mai vreau o colaborare cu acest client sau nu. Eu personal când sunt în situația asta, anunț clientul pe toate căile oficiale despre plățile restante și faptul că opresc treaba până când plățile sunt făcute. Am avut și situația când clientul m-a întrebat de ce m-am oprit și de ce nu am muncit fiindcă îi întârzii livrarea (moment în care el avea 2 facturi restante). Cred că plata unui proiect cade în responsabilitatea lui și cred că atunci când nu plătește la timp, trebuie să își asume toate întârzierile create.
Trebuie să fie o relație mult mai transparentă și o comunicare mai bună din ambele părți pentru a evita aceste neplăceri.”
Alex Gâlmeanu
Fotograf
„Facturile plătite la timp reprezintă combustibilul bunei funcționări a oricărui business, iar studiourile foto nu fac nicio excepție aici. Chiar și din punct de vedere personal, plățile întârziate pot avea efecte. Un studio foto e atât de performant precum fotograful care lucrează acolo. Pe lângă cele necesare traiului de zi cu zi, un fotograf are nevoie să se dezvolte cultural și profesional, lucru care se va reflecta în calitatea serviciilor oferite clienților. Evident, dezvoltarea personală nu se poate face fără resurse financiare.
În plus, studiourile foto, dar cred că e cazul tuturor celor din industriile creative, se află într-o zonă de small-business, asta înseamnă că sunt șanse mari să nu existe fonduri tampon suficiente pentru a acoperi funcționarea în cazul unor plăți întârziate. Ca în orice alt business și noi avem la rândul nostru cheltuieli de toate felurile (chirii, salarii, alți furnizori pe care i-am angajat în proiect, amortizări de echipamente).
În situațiile extreme neplata la timp poate duce la neplăceri contabile, juridice și poți ajunge inclusiv în situația în care nu mai poți oferi calitatea sau chiar serviciul pe care clientul îl așteaptă.”
Sorin Onișor
Fotograf
„Plata la timp a muncii unui om… Dincolo de orice este parte dintr-un flux, dintr-o mașinărie, dintr-un proces care trebuie să fie armonios. Niciun întreg nu poate funcționa dacă o piesă nu merge. Plata muncii este o rotiță din această mașinărie. Dacă ea nu se întâmplă, proiectul are de suferit, omul are de suferit.
Eu m-am autocreat profesional, la mine viața profesională și cea personală se întrepătrund în totalitate. Eu narez vizual viața satului românesc, în același timp în care trăiesc alături de ai mei. Am mașina mea, laboratorul meu mobil, cu care umblu, descopăr și încerc să-mi fac datoria mea față de urmași. Adică să le las mărturia în imagini a satului romanesc. Pentru acest proiect de viata, firește ca am nevoie de bani, am nevoie să întrețin această misiune a mea. Arta nu se întâmplă doar cu talent, trebuie și susținută.
Eu nu colaborez neapărat cu sistemul, eu colaborez cu oameni. Clienții sunt și ei oameni, de multe ori și la ei este un întreg proces in care se blochează lucruri. Dar, asta și pentru ca eu nativ sunt un povestitor și cred în umanitate, de multe ori ma împrietenesc cu ei și încerc să îi înțeleg. Nu e ușor, sunt și frustrări, dar e mai bine decât sa fii încrâncenat. Asta le spun și artiștilor mai tineri, urbani, care au ales orașul și dinamica lui. Să fie deschiși și umani și in felul asta lucrurile pot părea mai ușoare și atunci când nu sunt.
Și de ce nu, să vină și să descopere ei înșiși satul românesc. E multă inspirație aici.”
SPUNE-ȚI
POVESTEA AICI

SPUNE-ȚI
POVESTEA AICI

SPUNE-ȚI
POVESTEA
AICI
DESCARCĂ ILUSTRAȚIA ȘI
SUSȚINE INIȚIATIVA
Un cover sau un profile picture postat poate aduce schimbarea.
Membri UAPR
































